Écht leren blog 2: aanleg/talent is de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om iets te leren

Écht leren’ is mijn vertaling van de Engelse term ‘Learning for Mastery’. Dit is de titel van een artikel uit mei 1968 van de beroemde Amerikaanse onderwijskundige Benjamin S. Bloom. In een korte serie blogs ga ik in op de belangrijkste ideeën uit dit artikel. Veel van de door Bloom gesignaleerde problemen en voorgestelde oplossingen …

Écht leren blog 2: aanleg/talent is de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om iets te leren Lees meer »

Écht leren blog 1: 90% van de leerlingen kan de leerdoelen halen

‘Echt leren’ is mijn vertaling van de Engelse term ‘Learning for Mastery’*. Dit is de titel van een artikel uit mei 1968 van de beroemde Amerikaanse onderwijskundige Benjamin S. Bloom. In een korte serie blogs ga ik in op de belangrijkste ideeën uit dit artikel. Veel van de door Bloom gesignaleerde problemen en voorgestelde oplossingen …

Écht leren blog 1: 90% van de leerlingen kan de leerdoelen halen Lees meer »

“Slecht in lezen? Geen probleem, ze haalt het wel weer op met haar debat!”

Ik mocht een training over formatief evalueren geven ergens in het zuiden van Nederland. We hadden het over écht leren. Het type leren waarbij je doorgaat totdat je iets voldoende beheerst. Ik behandelde een casus van Alissa (niet haar echte naam), een leerling die uitermate veel moeite had met lezen, maar een supervaardig debater was. …

“Slecht in lezen? Geen probleem, ze haalt het wel weer op met haar debat!” Lees meer »

Basisingrediënt 3 van provocatief coachen met tieners: humor

In twee eerdere blogs ben ik al ingegaan op warmte en uitdaging, de twee eerste ingrediënten van provocatief coachen. Vandaag ga ik in op het derde en misschien wel moeilijkste ingrediënt: humor. Wat maakt humor binnen een mentorrelatie zo ingewikkeld en wat kun je eraan doen? Als ik met collega’s over provocatief coachen praat, geven …

Basisingrediënt 3 van provocatief coachen met tieners: humor Lees meer »

Toetsanalyse en toetsbespreking en waarom het meestal niet formatief is

De meeste leraren die ik ken doen aan een bepaalde vorm van evaluatie na een toets, zoals klassikale toetsbespreking of het invullen van een toetsanalyseformulier. Ze hopen dat leerlingen op deze manier beter gaan leren en bij de volgende toets hoger zullen scoren. Je leert toch immers het meeste van je fouten? Toch levert evaluatie …

Toetsanalyse en toetsbespreking en waarom het meestal niet formatief is Lees meer »

Basisingrediënt 2 van provocatief coachen met tieners: uitdaging

Eerste hulp bij sjorren aan dode paarden Het doel van elk mentorgesprek is de leerling in beweging te krijgen, bijvoorbeeld door harder te gaan werken, of door meer aan LOB-activiteiten te gaan doen. De meeste mentoren kennen het gevoel van sjorren aan een dood paard: wat je ook zegt, de leerling doet het niet. Mijn …

Basisingrediënt 2 van provocatief coachen met tieners: uitdaging Lees meer »

Basisingrediënt 1 van provocatief coachen met tieners: warmte

“No dark sarcasm in the classroom!” Pink Floyd zong het niet voor niks. Iedereen herkent het beeld van de cynische, sarcastische leraar die ervan lijkt te genieten zijn leerlingen af te zeiken. Als ik met collega’s praat over het provocatief coachen van mentorleerlingen, roept het vaak dit beeld op van cynisme en sarcasme. Toch is …

Basisingrediënt 1 van provocatief coachen met tieners: warmte Lees meer »

Succescriteria: een onmisbaar onderdeel van formatief evalueren

Pas had ik een interessant gesprek met een jonge scheikundeleraar over formatief evalueren. Met het vaststellen van leerdoelen heeft hij niet zoveel moeite. Het opstellen van succescriteria is een ander verhaal. Daar komt hij niet uit en ook zijn sectiegenoten konden hem tot nu toe niet helpen. Ik hoor vaker dat collega’s niet goed weten …

Succescriteria: een onmisbaar onderdeel van formatief evalueren Lees meer »

Formatief evolueren?

Een spelfout is zo gemaakt… In plaats van het gebruikelijke Formatief Evalueren, stond er opeens evolueren boven mijn artikeltje. In dit geval leverde het een aantal interessante vragen op. Want wat is het nou eigenlijk: formatief toetsen, formatief evalueren, of kunnen we vanaf nu toch beter overstappen op formatief evolueren? Ik geef regelmatig trainingen en …

Formatief evolueren? Lees meer »